De BOVAG onderhoudsbeurt is de meest uitgebreide in zijn soort. Onze BOVAG onderhoudsbeurt is zelfs nog uitgebreider dan wordt voorgeschreven door de BOVAG zelf. Lees snel verder wat de beurt nou precies inhoudt.

Caravan Onderhoud

Op het moment dat u uw caravan bij ons binnenrijdt doen wij onze eerste indruk op. Samen met u lopen wij om uw caravan heen voor een optische inspectie waarbij wij o.a. de staat van de banden controleren, de manier waarop de caravan op zijn as staat en bespreken wij eventuele schades en gebreken. Mochten er tijdens de daadwerkelijke onderhoudsbeurt toch onverhoopt hoge reparatiekosten ontstaan dan zullen wij u hierover informeren alvorens wij tot reparatie overgaan. Wij voeren BOVAG onderhoudsbeurten uit voor  caravans, campers, vouwwagens en aanhangwagens. 

Om het allemaal nog duidelijker te maken lichten wij alle controlepunten toe zodat u weet wat wij met uw caravan doen.

Stap 1

Allereerst sluiten wij uw caravan aan op het 230 Volt circuit. De schoonwatertank wordt gevuld en de koelkast en (indien aanwezig) boiler worden aangezet om deze in een later stadium te controleren.

Het watersysteem met daadwerkelijk water controleren en de boiler testen zijn volgens de BOVAG richtlijnen zaken die tegen meerprijs uitgevoerd kunnen worden. Dit zult u ook op het BOVAG-formulier onder ‘meerprijs’ terugvinden. 
Wij voeren dit standaard uit, omdat wij ook voor onszelf zeker willen weten dat uw caravan 100% in orde is.

Stap 2

Wij beginnen binnen in uw caravan met de globale vochtmeting waarbij wij steekproefgewijs de dakdoorvoeren, luiken, het dak en de vloer controleren op vochtinwerking. 

Bij constatering van vocht adviseren wij een uitgebreide BOVAG vochtmeting te laten uitvoeren om u een zo goed mogelijke schadecalculatie te kunnen geven. Indien de kasten en banken volgepakt zijn met persoonlijke spullen kunnen wij helaas geen meting uitvoering. 

Zorg er daarom altijd voor dat u uw caravan zo leeg mogelijk bij ons aanbiedt

Stap 3

Vervolgens gaan wij over naar de gasvoorziening waar wij de gasslang en drukregelaar controleren op eventuele gebreken en leeftijd. 

De gasleidingen persen wij af om eventuele lekkages op te sporen. De brander van de koelkast blazen wij door met de luchtslang en de kachelmantel wordt tijdelijk verwijderd om het stof hierachter te verwijderen. 

Tot slot monteren wij de (nieuwe) drukregelaar en sluiten wij een gasfles aan om alle apparaten op gas te kunnen controleren. De koelkast en kachel worden aangezet en zullen tijdens de beurt aan blijven.

Stap 4

Hierbij controleren wij alles binnen in de caravan, alles wat maar enigszins defect kan gaan wordt gecontroleerd, zoals binnenverlichting, scharnieren, kastsluitingen en de afzuigkap. Een eventuele airco wordt gecontroleerd en gereinigd waar nodig. De aanwezige combirollo’s worden getest en daar waar nodig opgespannen. Indien de koelkast goed werkt op gas wordt deze omgezet naar 230 Volt. Bij alle apparaten wordt de thermische beveiliging gecontroleerd, evenals de pakkingen, rookgasafvoeren en slangen. Zo zijn wij er zeker van dat de kans op koolmonoxidevergiftiging zo klein mogelijk is. Koolmonoxide kan ontstaan als gas slecht verbrandt, dit wordt meestal veroorzaakt door te weinig zuurstoftoevoer of een defect. Met een onderhoudsbeurt worden deze gevaren grotendeels weggenomen. Wij raden echter wel een speciaal gasalarm aan. Nadat alles op gas is gecontroleerd gaan wij verder met de controle van de natte voorziening. Hierbij controleren wij de werking van de kranen en worden de leidingen doorgespoeld. De boiler die wij eerder hadden aangezet kan worden gecontroleerd of deze voldoende warm water geeft. Waar nodig reinigen wij de zeefjes van de kranen en waterpomp om een mooie straal te krijgen, iets wat u als klant direct zal opvallen. Ook het cassettetoilet ondervind zijn inspectie, hierbij controleren wij de pomp en smeren wij de schuif van de cassette welke vaak lastig opent of sluit. Met het soepel houder van de rubbers wordt ook de levensduur van de cassette verlengt. De aarding wordt gecontroleerd, hierbij controleren wij o.a. de werking van de aardlekschakelaar, omvormer en de CEE netaansluiting. Eventuele ongeaarde stopcontacten worden vervangen voor geaarde uitvoeringen. Veel brandongelukken ontstaan nadat een onkundig iemand iets heeft geïnstalleerd of aangepast waarna een caravan compleet kan uitbranden. Een aanwezige accu wordt getest met onze speciale accutester en indien nodig worden de accupolen gereinigd.

Stap 5

Een extraatje wat wij graag doen is het behandelen van de raamrubbers met siliconenspray. Vooral kampeerders in warme landen maken het mee dat het raam ‘vastplakt’ aan de raamrubbers, wat wordt veroorzaakt door uitdroging van de rubbers en een hoge temperatuur. Met het insprayen wordt dit voorkomen en wordt de levensduur van de rubbers verlengt. Hierbij worden ook de raamuitzetters gecontroleerd op een deugdelijke werking. Deze worden ook behandeld met siliconenspray om een soepele geleiding te creëeren. Tot slot worden de sluitcilinders behandeld met siliconenspray zodat de sleutels weer soepel in het slot steken. Door vochtinwerking en vuil kan dit soms lastig gaan, wat kan leiden tot ergernissen.

De binnenkant van de caravan is nu helemaal gecontroleerd en getest, dit wordt eerst uitgevoerd alvorens wij starten met het onderstel. De reden hiervoor is dat wij dan met ‘schone’ handen aan het interieur werken.

Stap 6

De koppeling, oplooprem, handrem en alle andere onderdelen aan de voorzijde van de caravan worden gecontroleerd. Wij beginnen met de kwaliteit van de bouten en moeren te controleren of deze een waarde van 8.8 of hoger hebben, geen scheurtjes hebben, om ze tot slot aan te halen met een momentsleutel. De koppeling c.q. stabilisator wordt gecontroleerd op slijtage en beschadigingen. Ook wordt de werking van de stabilisator gecontroleerd. De frictiecups van een stabilisator moeten eens in de zoveel tijd vervangen worden. De oplooprem, handrem, breekkabel en hulpkoppeling worden gecontroleerd op slijtage. Hierbij letten wij erop dat bij het losbreken het handremmechanisme en de koppeling de grond niet raken. Het staaldraad en de beschermmantel van de breekkabel mogen niet beschadigd zijn en het neuswiel moet vrij kunnen draaien.

Stap 7

Het chassis, de ruggengraat van de caravan, wordt gecontroleerd. Het principe van het caravanchassis dateert al uit de jaren ’70. Het bestaat uit 2 stalen liggers die uitmonden in een V-dissel. De grote ovalen gaten besparen gewicht, maar een compleet onderstel inclusief wielen weegt toch al snel 200 kilo. Ongeveer halverwege zit in de liggers een diepe uitsparing voor de as. Hierdoor blijft het zwaartepunt dicht bij de weg wat ervoor zorgt dat de caravan prettig op de weg ligt.

Als eerste controleren wij de kwaliteit van alle bouten en moeren en halen wij deze aan met een momentsleutel conform de fabrieksspecificaties. Verder wordt het chassis gecontroleerd op scheur- en corrosievorming. De reservewielbeugel wordt gecontroleerd en gesmeerd zodat deze weer soepel glijdt. Verder worden alle beweegbare delen, draai- en scharnierpunten geolied of ingevet. Hoewel het gasleidingsysteem is afgeperst controleren wij de gasleiding aan de onderzijde op beschadigingen, evenals de aanwezige bedrading. De bevestiging van de opbouw aan het chassis wordt goed nagelopen, u moet er niet aan denken om op de camping aan te komen zonder opbouw… De schokdempers worden gecontroleerd op lekkage, bevestiging en de werking op trek en druk. De kleur van deze schokdempers zegt iets over het draaggewicht van de as. Voordat wij de remtrommels controleren lopen wij nog eenmaal onder de caravan door om er zeker van te zijn dat wij niets over het hoofd hebben gezien. 

Stap 8

Hier demonteren wij de wielen en de remtrommels. Indien de banden aan vervanging toe zijn worden deze ook vervangen, dit wordt meestal besproken op het moment dat u de caravan komt brengen. Wij hebben de meest voorkomende bandenmaten op voorraad, waardoor deze direct vervangen kunnen worden. De remtrommels, boutgaten en remvoering wordt gecontroleerd op groeven en haarscheuren. Wanneer deze worden geconstateerd worden deze (na overleg) vervangen. Indien er geen gebreken zijn worden de onderdelen goed gereinigd en daar waar nodig ingevet. De remvoering en trommels worden licht opgeschuurd. De wiellagers worden eveneens gecontroleerd op speling. Indien een wiellager aan vervanging toe is, adviseren wij om beide kanten te vervangen. Wiellagers lopen vaak snel na elkaar kapot. Voordat de remtrommels weer gemonteerd worden controleren wij de remstang en remkabels op slijtage en gangbaarheid. Daar waar nodig zullen wij een remstanggeleider monteren om zo de geleiding van de remstang te bevorderen. Als de remtrommels en wielen weer gemonteerd zijn worden de remmen door ons afgesteld. Het afstellen van de remmen is een precieze taak, het zorgt ervoor dat de caravan op het goede moment reageert op het remgedrag van de auto. De banden worden op een juiste spanning gebracht en de wielbouten worden met een momentsleutel conform fabrieksspecificaties aangehaald. De velgen worden eveneens gecontroleerd op gebreken en de juiste maatvoering. De BOVAG geeft het advies om banden vanaf 6 jaar te vervangen i.v.m. het verhoogde risico op een klapband. Aan het einde van de onderhoudsbeurt krijgt de caravan een remmentest om de remvertraging te meten conform de wettelijke eisen. Hiervoor wordt een apart remrapport bijgeleverd waarop de exacte gegevens staan. Dit rapport wordt bij het BOVAG onderhoudsrapport geleverd.

caravan onderhoud
caravan onderhoud
caravan onderhoud

Stap 9

Hier controleren wij de 12V voorziening. Dit doen wij aan het eind van de onderhoudsbeurt omdat de koelkast de gehele tijd op 230V en gas heeft gedraaid. Ook de rijverlichting wordt hierbij gecontroleerd. Voor aanhangwagens na 01-01-1998 met een maximaal toelaatbare massa van meer dan 750 kilo is een mistachterlicht verplicht, dit geldt natuurlijk ook voor caravans. Ook wordt gecontroleerd of de lampen de goede kleur doorschijnen. Het komt regelmatig voor dat een oranje knipperlicht wit doorschijnt wegens het afbladeren van de oranje coating. Deze lampen zullen dan vervangen worden.

De caravan is weer klaar voor vertrek en ontvangt de BOVAG sticker. Als klant ontvangt u het ingevulde keuringsrapport en remrapport. Wij adviseren eenmaal in de 2 jaar een BOVAG onderhoudsbeurt te laten uitvoeren voor een veilige vakantie.